Leta i den här bloggen

tisdag 21 februari 2012

Arbetsförhållanden


Det här är en film som vi fick se någon gång under mellan/högstadiet, "Tomte verksta'n". Den har dygt upp några gånger i mitt huvud under de här åren. Allra helst när människor pratar om ekologiska eller fairtrade märkta produkter.
Vet inte om den har påverkat mig så att jag är mer medveten om valen jag gör i affären. Men en sak som satt sig är när reportern frågar om människor ska sluta köpa produkterna de tillverkar. Svaret från tjejen (har inte sett hela klippet än men hoppas det är med, rätta mig om jag har fel) är NEJ.

Frågan är ju verkligen om det ger arbetarna bättre förhållanden att vi köper andra produkter i stället. Vad måste då fabrikscheferna göra? Sälja produkterna billigare och sänka de arbetandes lön?
Kanske är det bättre att köpa produkter i en mellanklassnivå inte det billigaste men kanske inte enbart "bra" märkta varor heller.. Att faktiskt istället försöka påverka företagen som säljer produkterna här till att ha mer insyn och öppnare dörrar för alla att se hur arbetsförhållandena är.

Ajja.. Ville bara dela med mig av den här filmen som spökat ett tag i mitt huvud.. =)


Puss å Kram
//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar